overview

Bloemenveiling Aalsmeer

Bloemenveiling Aalsmeer is de plek voor kwekers om hun sierteeltproducten te verhandelen. Onderdeel van de bloemenveiling is Cultra Aalsmeer, die een groothandelscentrum voert op het gebied van bloemisterijproducten. Ook Waterdrinker biedt haar uitgebreide assortiment op de bloemenveiling aan, dat bestaat uit vele kamer- en tuinplanten.

Bloemenveiling Aalsmeer

Online innovatie

Om een groot marketing offensief te bouwen voor de business-to-business focus, was het belangrijk voor Bloemenveiling Aalsmeer om online te innoveren. Alleen door de fysieke veiling te koppelen aan slimme systemen, kan deze vliegensvlugge markt real-time gevolgd worden en naar online oplossingen worden vertaald.

Graph

De klant centraal

Voor verschillende markten werden verschillende webshops in het leven geroepen. De creative web engineers van Pieter Smit Media bouwden hiervoor complexe backend systemen, die zijn gelinkt aan alle denkbare hardware en systemen van de bloemenveiling.

Tijdens de ontwikkeling hiervan stond het internetgedrag van de klant volledig centraal: de webshops worden namelijk in alle Europese landen bekeken en in Rusland wordt bijvoorbeeld nog steeds Internet Explorer 5 gebruikt.

De webshops zijn daarom specifiek toegespitst op het gebruik door klanten, waarbij een innovatieve look en feel natuurlijk niet uit het oog wordt verloren.

XXL e-commerce

Kenmerkend voor de bloemenveiling is dat er razendsnel wereldwijd nieuwe markten opkomen. Ook de wisselwerking met het transport via Schiphol is een belangrijk onderdeel van het proces, zodat orders tijdig bij opkopers kunnen worden afgeleverd.

Bij Bloemenveiling Aalsmeer speelt daarnaast de veilingklok nog steeds een voorname rol: hiermee wordt tijdens de veiling de prijs van producten vastgesteld. En deze prijs moet natuurlijk ook direct online beschikbaar komen.

Pieter Smit Media heeft op innovatieve wijze de verschillende onderdelen van het proces weten te vangen om informatie vervolgens online real-time beschikbaar te maken. Zo profiteert Bloemenveiling Aalsmeer van een passend XXL e-commerce beleid voor de verschillende webshops en de daarbij horende processen. Hierin wordt aanvullend rekening gehouden met een eventuele expansie van de bloemenveiling: elke geslaagde online oplossing moet immers schaalbaar zijn.