overview

Citanbestellen

De Citan is een bestelwagen van Mercedes-Benz, speciaal bestemd voor stedelijke omgevingen. Deze compacte bestelwagen is met name geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven, dankzij het robuuste uiterlijk en flexibele gebruik.

Citanbestellen

Vereenvoudigd aankooptraject

Mercedes-Benz stelde als doel om het aankooptraject van de Citan voor de doelgroep te versimpelen en transparanter te maken. Vanuit dat licht wilde zij ook onderzoeken of het gewenst was om de bestelwagens online rechtstreeks aan geïnteresseerden te verkopen.

Dit zou namelijk tot direct gevolg hebben dat er minder actieve verkopers in de vestigingen noodzakelijk zijn.

Optimalisatie sales

Door een deel van het proces te ondervangen in een effectieve online oplossing, wilde Mercedes-Benz het salestraject optimaliseren. Gebruikersgemak zou een voorname rol moeten spelen, zowel voor de klanten als voor eigen medewerkers. Mercedes-Benz vroeg Pieter Smit Media om een platform te ontwikkelen, die deze doelen zou nastreven. Zo wilde Mercedes-Benz een proef beginnen om na te gaan in hoeverre de online verkoop van de Citan een succes zou zijn.

Citan configurator

In reactie hierop ontwikkelde Pieter Smit Media de Citan configurator. Met een aantal eenvoudige stappen kunnen consumenten de Citan afstemmen op hun eigen voorkeuren. Denk bijvoorbeeld aan formaat, kleur, type, motor, line, pakketten, interieur, staffel met bijbehorende korting, verzekeringen en de mogelijkheid tot leasing.

Vanuit de configurator kunnen klanten direct overgaan tot aanschaffen, na het voldoen van de aanbetaling. Op basis van de postcode van de klant krijgt de vestiging in de buurt een signaal over de aanschaf, zodat zij de auto klaar kunnen zetten voor gebruik.

Meer conversie en sales

De klanten van Mercedes-Benz blijken het prettig te vinden om in één oogopslag duidelijkheid te hebben over de kosten en mogelijkheden van de Citan. Dankzij deze transparantie kunnen zij hun keuze afstemmen op het beschikbare budget en hebben zij de aanschaf gevoelsmatig zelf meer in de hand. De proef van Mercedes-Benz was dan ook geslaagd: de online verkoop had een positief effect op de conversie en de sales!



Bekijk de Citan configurator